Sukces lokalnej oświaty. Gmina przyjazna edukacji
148Gmina Michałowice zajęła:
- IV miejsce w ogólnym rankingu ogólnopolskim (za Podkową Leśną, Łęknicą z woj. Lubuskiego oraz Lesznowolą)
oraz
- III miejsce w rankingu najlepszych gmin poniżej 20 tys. mieszkańców.
- Jestem duma z tych wyników, a wyróżnienie odebrałam w imieniu wszystkich obecnych, ale też poprzednich, dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i ich rodziców oraz samorządowców i pracowników Centrum Usług Wspólnych. Wszystkim Państwu serdecznie dziękuję za troskę o szkoły i pracę na rzecz edukacji najmłodszych – mówi Małgorzata Pachecka, Wójt gminy Michałowice
W szkołach na terenie gminy pracują najlepsi pedagodzy, także dzięki staraniom gminy. Wynagradzamy ich pracę na poziomie wyższym niż średnia: dodatek za wychowawstwo w wysokości 400 zł jest wyższy niż wprowadzony ustawowo; wynagrodzenie nauczycieli mianowanych jest wyższe od wymaganego o 605 zł, a nauczycieli dyplomowanych o 971 zł. Od września 2019 r mamy też, dzięki uchwale Rady Gminy, większe środki na nagrody dla nauczycieli.
We wszystkich szkołach odbywają się zajęcia rozwijające zainteresowania i kreatywność uczniów. Są też zajęcia dla uczniów zdolnych oraz zajęcia innowacyjne np. teatralne, filmowe, literackie, kółko szachowe. Koszt tych zajęć to ok. 7 tys. złotych miesięcznie w każdej ze szkół. Rocznie 250 tys. złotych w skali całej gminy.
Nasi uczniowie mogą skorzystać ze stypendiów – za doskonałe wyniki w nauce, a także stypendiów sportowych i dla dzieci utalentowanych.
„Ranking wskazuje samorządy, gdzie edukacja jest na najwyższym poziomie i gdzie samorząd lokalny dokłada wszelkich starań, żeby uczniowie od najmłodszych lat mogli korzystać z najwyższej jakości kształcenia. Ranking skupia się na samorządach, które w największym stopniu odpowiadają za dobry start edukacyjny” [Wspólnota].
Tworząc ranking zastosowano metodologię, która brała pod uwagę różnice w sytuacji gmin. Szczególnymi kryteriami były:
A/ Dobry start – dostępność edukacji przedszkolnej oraz wyniki uczniów na egzaminach zewnętrznych kończących szkołę podstawową oraz gimnazjum,
B/ Nierówności – tzn. najwyższe miejsca zajmują gminy, w których różnica w wynikach egzaminów uczniów najmocniejszych i najsłabszych jest najmniejsza
C/ Postęp – odzwierciedla przyrost wiedzy i umiejętności uczniów między ukończeniem szkoły podstawowej, a końcem nauki w gimnazjum, co możemy nazwać „edukacyjną wartością dodaną”. Wskaźnik ten określał pracę nauczycieli gimnazjalnych, z których wielu jest w tej chwili nauczycielami w szkołach podstawowych.
Ranking tworzony jest w oparciu o dane z ostatnich 5 lat i uwzględniał różne uwarunkowania samorządów – strukturę dochodów, specyfikę miejskich i wiejskich samorządów*.
Pełen ranking oraz metodologia dostępne na stronie internetowej: www.evidenceinstitute.pl
*Gminy poniżej 20 tys. mieszkańców, lecz z dochodami poniżej średniej i dużym bezrobociem były oceniane jako odrębna kategoria.
Zobacz także
(czwartek, 25 kwietnia, godz. 11.00).
( czwartek, 18 kwietnia, godz. 10.00).
Teraz czas na Państwa głos!