29.05.2012 11:37

IX Muzyczny Maj w Michałowicach, koncert 2.

67
27 maja, po wieczornej mszy, w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Michałowicach odbył się 2. koncert IX Muzycznego Maja. Zaśpiewali i zagrali artyści z Łodzi.
Koncert składał się z trzech części oraz z bisów.

Najpierw a cappella zaśpiewał zespół wokalny „All’Antico” – w skład którego wchodzą absolwenci Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Koncert rozpoczął się wykonaniem najstarszej polskiej pieśni hymnicznej „Gaude Mater Polonia” (O ciesz się Matko-Polsko), napisanej przez dominikanina Wincentego z Kielczy na uroczystość kanonizacji biskupa Stanisława ze Szczepanowa w 1253 r.

Następnie chór przeniósł publiczność w XVI, złoty wiek kultury polskiej, na dwór Zygmunta Augusta, gdzie jednym z muzyków królewskiej kapeli (wtedy jednej z największych w Europie) był mieszczanin Mikołaj Gomółka. Śpiewacy wykonali jeden z jego najbardziej znanych psalmów „Nieście chwałę, mocarze”. Po czym zaśpiewał, m.in., utwór „Ojcze nasz”, skomponowany przez XIX-wiecznego kompozytora Stanisława Moniuszkę.

Orkiestra kameralna „Polish Camerata”, której muzykami są wykładowcy oraz absolwenci łódzkiej Akademii Muzycznej, zagrała – pod batutą Marka Głowackiego – muzykę: Bacha, Mozarta, Händla, Beethovena, Bizeta czy wybitnego współczesnego kompozytora litewskiego Vytautasa Miskinisa.

Wykonała np. „Arię” i „Hornpipe” (rodzaj tańca) ze składającej się z 25 utworów o charakterze suity „Muzyki na wodzie” Georga Friedricha Händla. „Muzykę na wodzie” zamówił król Jerzy I Hanowerski. Została ona wykonana przez orkiestrę w 1710 r., która o północy płynęła barką po Tamizie. Królowi i dworowi tak podobała się ta muzyka, że muzycy musieli długo bisować, aż do skrajnego wyczerpania.

Była to jedna z gawęd, które opowiedział zapowiadający Muzyczne Maje od ich początków Jacek Knadel.

Znakomity, wręcz perfekcyjny śpiew zespołu wokalnego oraz tak samo doskonałe wykonanie muzyki przez orkiestrę tym bardziej okazało się atrakcyjne, że zabrzmiało wiele głosów (soprany, alty, tenory, basy) oraz cała orkiestra kameralna; w kameralnych przecież warunkach niewielkiego michałowickiego kościoła.

Swoje możliwości wokalne oraz instrumentalne zespół wokalny i orkiestra połączyły wykonując „Missa brevis D-dur KV 194” (mszę krótką nr 194 wg katalogu Köhla). Takie „stopniowanie efektów” musiało dać rezultaty, w jeszcze większej przyjemności słuchania muzyki. Była to swojego rodzaju puenta koncertu.

Po tym finale nastąpiła część bisów – zapoczątkowana zagraniem „mniej poważnego” w sensie tematyki oraz patosu, ale również arcydzieła „Marsza Radetzkiego” Johanna Straussa. Artyści musieli kilkakrotnie bisować. Na szczęście nie powtórzyła się sytuacja, jak na koncercie zorganizowanym na życzenie króla Jerzego I i publiczność nie „zamęczyła” artystów, którzy musieli bisować „tylko” kilka razy.

- Jak podkreślił wójt gminy Michałowice Krzysztof Grabka: - Te nawoływania do bisów były spontaniczne. Dziękuję, w imieniu publiczności, za wspaniały koncert. Kończymy nim tegoroczny Muzyczny Maj i zapraszam na kolejny, jubileuszowy X Muzyczny Maj w przyszłym roku.

Zespół Wokalny all' Antico

soprany:
Marta Malarska
Patrycja Chałupnik

alty:
Małgorzata Wójcikowska
Maja Skoblewska

tenory:
Grzegorz Głaszcz
Ireneusz Wójcikowski

basy:
Adam Suwald
Michał Kotynia

Orkiestra Kameralna Polish Camerata:
I skrzypce:
Joanna Łuczak - koncertmistrz
Małgorzata Korpysz
Janusz Łuczak

II skrzypce:
Paweł Więckowski
Małgorzata Sowierka
Joanna Góras

altówki:
Róża Wilczak-Płaziuk
Anna Barańska

wiolonczele:
Arkadiusz Płaziuk
Adrian Cygan

kontrabas:
Ryszard Wikszemski

BISY: (po mszy Mozarta)
W.A. Mozart "Motet ave verum corpus KV 618"
F. Mendelssohn "Marsz weselny" do "Snu nocy letniej" W. Szespira
Autor: Stanisław Szałapak
Opublikowany przez: Stanisław Szałapak