MICHAŁOWICKIE WIECZORY Z MUZYKĄ KLASYCZNĄ – OLGA i NATALIA PASIECZNIK
93Wśród dotychczasowych koncertów było wiele różnych instrumentów oraz ich zestawy. Także takie, które czasem były zaskoczeniem dla publiczności, ale nigdy nie mieliśmy do czynienia ze śpiewem ludzkim, który jest najbardziej naturalny instrumentem, jaki można wymyśleć – wspomniał podczas zapowiedzi wtorkowego wydarzenia prof. Jerzy Sterczyński, jeden z pomysłodawców projektu.
13 grudnia, na scenie sali multimedialnej urzędu gminy, który zamienił się w salon muzyczny wystąpiły siostry Pasiecznik, Olga i Natalia. To było kolejne przepiękne połączenie instrumentów, a mianowicie głosu ludzkiego i fortepianu.
Program wtorkowego koncertu został przygotowany, jak mawiają muzycy, „z kluczem”. W trakcie półtoragodzinnego recitalu Olga I Natalia Pasiecznik zaprezentowały zarówno utwory polskich kompozytorów takich jak: Fryderyk Chopin i Karol Szymanowski, ale również naszych sąsiadów, w tym: Franza Schuberta, Mykoła Łysenki, Wiktora Kosenko, Mykoła Kolessa i Dezydery Zador.
Olga Pasiecznik
Sopranistka, absolwentka Konserwatorium w Kijowie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w 1992 roku, a cztery lata później na scenie Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu jako Pamina w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta. Występowała w przedstawieniach operowych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata. Ma na koncie ponad czterdzieści partii, m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Haendla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych. Role te przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności.
Wielokrotnie występowała z najwybitniejszymi orkiestrami z Polski i całego świata, m.in. Boston Symphony Orchestra (USA), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Belgii, Orquestra Nacional de España i Orquesta Sinfónica de RTVE (Hiszpania), English Concert, Wiener Symphoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de France, Les Musiciens du Louvre-Grenoble (Francja), Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, Orkiestrą XVIII wieku. Współpracowała z takimi dyrygentami jak m.in. I. Bolton, F. Brüggen, J.-C. Casadesus, M. Creed, Ch. Dutoit, R. Jacobs, R. Goodman, Ch. Hogwood, H. Holliger, Ph. Herreweghe, J. Kaspszyk, K. Kord, J. Maksymiuk, J.-C. Malgoire, M. Minkowski, K. Ono, A. Parrott, K. Penderecki, T. Pinnock, M. Viotti, A. Wit, M. Zanetti.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych: w s’Hertogenbosch w Holandii, Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Została wyróżniona także w Polsce – Paszportem Polityki (1997), nagrodami Fryderyk za najlepsze nagrania solowe (1997, 2004), nagrodą Orfeusz festiwalu Warszawska Jesień (1999), Złotym Krzyżem Zasługi (2001) oraz Nagrodą im. A. Hiolskiego za najlepszą kobiecą rolę operową (2004). W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego”. W 2011 otrzymała doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 albumów CD i DVD, które nagrała m.in. dla firm CD Accord, Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.
Natalia Pasiecznik
Znakomita pianistka i kameralistka. Absolwentka Konserwatorium Lwowskiego i Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie.
Jest laureatką Nordyckiego Konkursu Pianistycznego w Danii, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Stanach Zjednoczonych oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Umberta Michelego we Włoszech. Występowała z wybitnymi orkiestrami w Europie, Stanach Zjednoczonych oraz w Japonii. Nagrywała zarówno dla rozgłośni radiowych, telewizyjnych, jak też znanych wytwórni płytowych: Opus 111, Naxos, Pro Musica Camerata, Musicon, True Track Production. Jej solowy album The fourth dimension z muzyką Jana Sebastiana Bacha i Oliviera Messiaena otrzymał najwyższą ocenę (pięć gwiazdek) magazynu „Muzyka 21”. Płytę z pieśniami Mozarta, nagraną z siostrą, Olgą Pasiecznik, uhonorowano Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida. Ich kolejny wspólny projekt Chopin – Complete Songs, wydany przez Naxos w Roku Chopinowskim 2010, został wysoko oceniony przez krytyków „Polityki” i „Ruchu Muzycznego”.
Natalia Pasiecznik jest profesorem w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie.
Projekt „Michałowickie wieczory z muzyka klasyczną” został zorganizowany w ramach budżetu obywatelskiego gminy Michałowice.