21.05.2013 12:00
X Muzyczny Maj, koncert 2. Muzyczna podróż po Europie
362. i ostatni koncert X Muzycznego Maja odbył się 19 maja 2013 r., jak zwykle po wieczornej mszy w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Michałowicach. Wystąpiły Monika Czalej-Pujol – mezzosopran oraz Ludmiła Gołub - organy.
Śpiewaczka i organistka zaprosiły michałowicką publiczność na muzyczną podróż po Europie – przez państwa i epoki. Monika Czalej-Pujol urodziła się i wykształciła w Polsce (absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego), a obecnie mieszka w Hiszpanii. Ludmiła Gołub ukończyła Państwowe Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, gdzie studiowała grę na pianinie, organach i klawesynie. Jest solistką Filharmonii Moskiewskiej oraz organistką w Moskiewskim Międzynarodowym Domu Muzyki (otwarty w 2003 r.), gdzie znajdują się największe w Rosji organy. Artystki, żeby wspólnie koncertować, musiały więc pokonać tysiące kilometrów.
Koncert w Michałowicach śpiewaczka i organistka zaczęły od wykonania madrygału „Con que lavare” hiszpańskiego renesansowego kompozytora, księdza Juana Vásqueza (1523-1565).
Georg Friedrich Händel (1685-1750), kompozytor późnego baroku; urodził się w Niemczech; tworzył w Niemczech, we Włoszech, a najdłużej w Anglii. Monika Czalej-Pujol – mezzosopran oraz Ludmiła Gołub – akompaniament na organach wykonały jego arię z opery pt. „Rinaldo”
Jan Sebastian Bach (1685-1750), kompozytor epoki baroku – za życia był skromnym organistą w protestanckim kościele pw. św. Tomasza w Lipsku. Czalej-Pujol i Ludmiła Gołub wykonały arię z kantaty 170 oraz preludium i fugę a-moll J.S. Bacha.
Z dwóch małżeństw Jan Sebastian Bach miał dwadzieścioro dzieci, a pięciu synów zostało znanymi muzykami, w tym Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), z wykształcenia również prawnik. W niedzielny wieczór w michałowickim kościele zostały wykonane aria z „Magnificatu” oraz sonata F-dur C.Ph.E. Bacha.
Antonín Dvořák – (1841-1904) – jest czeskim kompozytorem okresu romantyzmu. Wykonany w kościele w Michałowicach utwór „Stabat Mater” należy do najlepszych kompozycji wokalno-instrumentalnych Dvořáka.
Do kolejnych utworów słuchaczy wprowadzał Jacek Knadel. Mówił o ich twórcach, o epokach, w których kompozytorzy żyli i tworzyli; często posługiwał się anegdotą.
Koncert stopniowo zbliżał się do końca. Artystki wykonywały dzieła komponowane coraz bliżej współczesności. Louisa Vierne’a (1870-1937), niemal niewidomego francuskiego kompozytora i organisty, zabrzmiało allegro z Symfonii e-mol (organy); Pau Casalsa (1876-1973), katalońskiego kompozytora i wirtuoza wiolonczeli, „Nigra sum”,; Miguela Ortegi, ur. w 1963 r. w Barcelonie dyrygenta i kompozytora, „Romance de la luna”.
Naszą muzyczną podróż zaczęliśmy w Hiszpanii – utworem renesansowego kompozytora, a – zataczając koło – zbliżyliśmy się do jej końca słuchając współczesnej kompozycji również hiszpańskiego kompozytora.
Silnym „akordem” na zakończenie koncertu było wykonanie „Agnus Dei” (Baranek Boży) francuskiego kompozytora Georgesa Bizeta (1836-1875).
* * *
Mocny, idealnie czysty, poważnie brzmiący, o charakterystycznej nieco „przyciemnionej” barwie głos Moniki Czalej-Pujol znakomicie współbrzmiał z michałowickimi organami – z organowymi interpretacjami Ludmiły Gołub; z takim jej wykonaniem arcydzieł muzyki klasycznej, że trudno było go nazwać akompaniamentem. Organy brzmiały z mezzosopranem równorzędnie. O czym przekonała się michałowicka publiczność i doceniła kunszt artystek, dziękując za występ brawami na stojąco.
* * *
Po koncercie wójt gminy Michałowice Krzysztof Grabka przypomniał, iż niektóre koncerty odbyły się w szczególnych okolicznościach. Na przykład na skutek wybuchu wulkanu w Islandii w 2010 r. do ostatniej chwili nie było wiadomo, czy artyści przyjadą. Nie mogły latać samoloty ze względu na zagrożenie wulkanicznym pyłem. Innym razem wydawało się, iż koncert zostanie przerwany z powodu burzy. Pioruny uszkodziły linie elektryczne. W kościele zrobiło się ciemno i przestało działać nagłośnienie. Trębaczowi to nie przeszkodziło. Grał „z towarzyszeniem” piorunów, w kościele rozświetlanym błyskawicami.
– W ciągu dekady odbyło się w Michałowicach ponad 20 koncertów; ambitnych, na najwyższym poziomie – podsumował Muzyczne Maje wójt Grabka. Gmina Michałowice od wielu lat organizuje wiele przedsięwzięć w dziedzinie kultury, które na stałe wpisały się w kalendarz i stanowią już lokalną tradycję. Oprócz koncertów muzyki klasycznej należą do nich m.in. festyn Dni Gminy Michałowice, Dożynki Gminne czy Obchody Święta Niepodległości. Mimo trudnych czasów warto jest tę tradycję kontynuować.
* * *
Monika Czalej-Pujol – mezzosopran
występowała wielokrotnie w wielu najważniejszych ośrodkach muzycznych w: Polsce, Danii, Francji, Hiszpanii, Rumunii, Mołdawii, Włoszech i Niemczech. Od 2010 roku koncertuje w Hiszpanii, miedzy innymi z repertuarem pieśni Chopina na głos i fortepian.
Ludmiła Gołub – organy
koncertowała w: rodzinnej Rosji, Ukrainie, Białorusi, Armenii, Litwie, Estonii, Łotwie, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Holandii, Czechach, Słowacji, Polsce i USA. Występowała w znanych katedrach europejskich, takich jak: St. Paul w Londynie, St. Magdalen, Notre Dame w Paryżu, Munster w Freiburgu, Świętej Trójcy w Nowym Jorku. Jest częstym gościem wielu międzynarodowych festiwali organowych.