Ogólnopolski Program Grantowy „Rosnę z matematyką” - Przedszkole im. Mikołaja Kopernika w Nowej Wsi
27Celem zajęć było rozwijanie kompetencji matematycznych u dzieci poprzez rozbudzanie ciekawości i kształtowanie zainteresowań matematycznych przejawiających się w aktywności poznawczej i twórczej oraz w samodzielnym doświadczaniu, działaniu i eksperymentowaniu.
W ramach cyklu prowadzone były następujące zajęcia:
- Orientacja przestrzenna.
- Organizacja czasu i przestrzeni.
- Liczenie.
- Dodawanie i odejmowanie.
- Pojęcie stałości liczby- równoliczność.
- Klasyfikowanie.
- Mierzenie długości, szerokości i wysokości.
- Intuicja geometryczna.
Projekt spotkał się z dużą aprobatą i zainteresowaniem dzieci. Realizacja zajęć podczas których wykorzystywane były różnorodne formy aktywności sprawiła, że nauka matematyki była dla dzieci przyjemnością. Za pomocą zmysłów zerówkowicze poznawali pojęcia matematyczne w sposób zabawny, ale także praktyczny. Zabawy matematyczno – plastyczne urozmaicały zajęcia, jak również zwiększały umiejętności motoryczne dzieci.
W toku różnorodnych zabaw dzieci rozwijały swoją ciekawość i kształtowały zainteresowania matematyczne przejawiające się w aktywności poznawczej.
Do wprowadzenia treści matematycznych wykorzystane zostały również metody czynne, oparte na działalności dziecka i problemowe, które pozwalały odkrywać nowe wiadomości podczas rozwiązywania problemów, oraz samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Kształtowana była spontaniczna i swobodna aktywność uczniów. Dzieci uczyły się orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni. Utrwalały i poszerzały wiedzę na temat rytmów i rytmicznej organizacji czasu. Kształtowały u siebie umiejętności liczenia, dodawania, odejmowania i mierzenia. Dzieci zostały wprowadzone w świat pojęć geometrycznych.
Jednocześnie, wychowankowie ćwiczyli koordynację, równowagę oraz sprawność manualną. Połączone zostały bodźce wzrokowe, dotykowe i ruch, dzięki czemu możliwa była stymulacja ogólnorozwojowa wraz z edukacją matematyczną oraz podnoszenie kompetencji matematycznych naszych dzieci.
Matematyka sensoryczna to odkrywanie świata doświadczaniem i eksperymentem i w związku z tym stworzony został w naszej sali kącik sensoryczno-matematyczny przeznaczony do samodzielnych działań.
Zwieńczeniem projektu był gminny konkurs Matematyczno – plastyczny „Matematyczna, kreatywna pomoc dydaktyczna”.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym była bardzo ważna, nasze koleżanki i ich wychowankowie z innych przedszkoli sprawili nam ogromną niespodziankę, wpłynęło bardzo dużo prac, które były niezwykle ciekawe i kreatywne. Wykonane przez dzieci prace wykorzystywane są jako pomoce do zabaw i zajęć. Pomagają one w zrozumieniu pojęć matematycznych, usprawniają motorykę, jak również percepcję wzrokową.
W ramach projektu poszerzona została baza dydaktyczna przedszkola o nowe pomoce np.: gry, klocki, liczydła. Stworzony został również matematyczny ebooka - LINK.
Mamy nadzieję, że zajęcia prowadzone w ramach projektu wzbudziły duże zainteresowanie wśród dzieci i przyczynią się do rozwoju ich kompetencji matematycznych.
Autorki:
Anna Firlik, Magdalena Ligocka, nauczycielki wychowania przedszkolnego
w Zespole Szkolno – Przedszkolny im. Mikołaja Kopernika w Nowej Wsi.