Projekt „Matematyka – wstęp do kariery wynalazcy”
299Projekt przeprowadzony był we współpracy pomiędzy Gminą Michałowice i Politechniką Warszawską - Wydziałem Matematyki i Nauk Informatycznych. Polegał na pracy z wykorzystaniem innowacyjnej platformy wspomagającej rozwiązywanie zadań matematycznych w systemie, który za pomocą sztucznej inteligencji kontrolował na bieżąco postęp ucznia oraz kierował dalszą jego nauką.
Projekt miał na celu zwiększenie kompetencji matematycznych i ICT oraz zachęcić uczniów do nauki matematyki poprzez rozwiązywanie zadań. Platforma pomagała także nauczycielom w dostosowaniu poziomu trudności zadań do indywidualnego rozwoju każdego wychowanka.
System starał się proponować użytkownikowi zadania o różnym poziomie trudności, które były na miarę jego możliwości. Dzięki temu słabsi uczniowie nie zniechęcali się szybko i nie doznawali niepowodzeń, natomiast lepsi - nie nudzili się i nie tracili czasu na powtarzające się ćwiczenia.
W przypadku zadań rozwiązanych błędnie włączał się system inteligentnej pomocy, który bez wyświetlania rozwiązania zadania starał się zdiagnozować przyczynę trudności, wyeliminować ją i powrócić do oryginalnego problemu. Po zrobieniu zadania złe - system proponował uczniowi zadania pomocnicze. Po zrobieniu tych ćwiczeń uczeń miał do rozwiązania zadanie sprawdzające - problem podobny do zadania, w którym popełnił błąd. Za sukces uznawano sytuacje, w której uczeń rozwiązał poprawnie zadanie sprawdzające. W klasyfikowaniu brano pod uwagę jedynie zdarzenia, które nastąpiły w ramach jednej sesji ( to znaczy bez odchodzenia od komputera).
Celem systemu było automatyczne wykrywanie i eliminacje problemów uczniów oraz optymalizację czasu nauki poprzez inteligentną asystę pracy ucznia.
Ostatecznie z systemu skorzystało 67 uczniów klas IV. Rozwiązali łącznie 16.662 zadań, z czego 12.101 poprawnie. Średnio jeden uczeń rozwiązał 249 zadań.
Nauczyciele nie dostawali wynagrodzenia za udział w projekcie. Podkreślali, że zyskali możliwość obserwowania zaangażowania uczniów w domu.
Uczniowie, którzy rozwiązali wszystkie zadania, wzięli udział w zajęciach warsztatowych w pracowniach Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele matematyki, którzy wspomagali uczniów w projekcie : pani Bożena Danieluk ze Szkoły Podstawowej im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie, pani Urszula Huryń ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Nowej Wsi oraz pani Marta Ciechomska Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Michałowicach.
Dziękujemy wszystkim nauczycielom i uczniom za zaangażowanie w projekcie i poświęcony czas.
Opracowanie: Centrum Usług Wspólnych